Zeeuwse noodopvang Oekraïense vluchtelingen in gemeente Sluis

Gemeente Sluis geeft namens alle dertien Zeeuwse gemeenten gehoor aan de noodoproep van de staatsecretaris om extra opvangplekken te voorzien in Zeeland. De bedoeling is dat er vanaf november Oekraïense vluchtelingen worden gehuisvest in vakantiepark EuroParcs Schoneveld te Breskens.

Tijdelijk

De druk op de vluchtelingenstroom is nog altijd hoog. De insteek van de Zeeuwse opvang in Sluis is dat er voorlopig 50 vluchtelingen worden opgevangen tot het eind van het jaar. In het oorspronkelijke verzoek van de staatssecretaris gaat het om 200 bedden voor de Oekraïense vluchtelingen voor heel Zeeland. De afspraak voor de Zeeuwse noodopvang is om de toestroom wekelijks te evalueren en vervolgens te beoordelen of het wenselijk of nodig is om al dan niet op te hogen.

Zeeuwse opvang

Het is een Zeeuwse noodvoorziening die zich vestigt in de gemeente Sluis. Dit door de praktische haalbaarheid en voorziening van een vakantiepark dat hier onze gemeente in de winterperiode voor handen is. Om de Zeeuwse opvang op korte termijn mogelijk te maken, is afgesproken dat alle dertien gemeenten hun personele capaciteit en middelen inzetten om te voldoen aan de vraag van de staatssecretaris. Daarnaast is er vanuit alle gemeenten commitment tot doorplaatsing tot plekken elders in Zeeland. Burgemeester Marga Vermue van Sluis vertelt: “Ondanks dat het veel van onze organisatie vraagt maar mede gelet op de nodige ervaring die we al hebben opgedaan met de andere opvang van Oekraïense vluchtelingen in onze gemeente willen we onze gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen. Wel hebben wij uitdrukkelijk verzocht om de opvang geleidelijk open te stellen en de toestroom grondig te evalueren op vraag en noodzaak.”

Meer weten over de Zeeuwse noodopvang? Kijk dan op onze webpagina Oekraïne.