Nieuwsberichten

• Militaire oefening - 3 t/m 11 september

Van 3 tot en met 11 september vindt in de gemeente Sluis een militaire oefening plaats.

• Wil je een gratis boompje? Meld je aan voor de ZMf boompjes uitdeelactie!

ZMf gaat ze weer uitdelen, gratis boompjes en struikjes. Door een boom te planten in je tuin, maak je Zeeland groener. Dat is goed voor de natuur en helpt om het klimaatprobleem tegen te gaan.

• Oldstars Football binnenkort ook in Aardenburg

Heb je vroeger gevoetbald en kriebelt het om weer eens tegen een bal te trappen? Wil je samen met je voetbalmaten weer op het veld staan? Of heb je geen ervaring, maar wil je wel lekker actief bezig zijn? Doe dan mee met Oldstars Football!

• Week tegen eenzaamheid – Kom erbij!

Binnenkort is het de week tegen eenzaamheid. In deze week staan ontmoeting en verbinding centraal. In samenwerking met JOTA Oostburg en het Ledeltheater wordt een Senior movie omgetoverd naar de 'Kom Erbij movie' op dinsdag 24 en donderdag 26 september 2024.

• Doe maar apart!

Maandag 2 september 2024 start voor de tweede keer de landelijke campagne ‘Doe maar apart!’. De boodschap van deze campagne? Lever elektrische apparaten, losse batterijen en (fiets-)accu's altijd apart in. Dat is veilig en levert waardevolle metalen op.

• Raadscommissie Ruimte/AB dinsdag 3 september

Op dinsdag 3 september 2024 vindt om 19:30 uur de Raadscommissie Ruimte/AB plaats in de raadzaal van het Belfort te Sluis.

• Raadsspreekuur dinsdag 27 augustus

Aanstaande dinsdag 27 augustus 2024 vindt van 19.00 uur – 20.00 uur op het gemeentehuis in Oostburg een Raadsspreekuur plaats. Tijdens dit spreekuur kunt u op een informele manier in gesprek gaan met raadsleden.

• Bekendmaking Ruimtelijk Kader Oostburg

Voordat de gemeenteraad een definitief besluit neemt, wordt het Ruimtelijk Kader Oostburg ter inzage gelegd op grond van het bepaalde in de Inspraakverordening gemeente Sluis en afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

• Agenda Openbare vergadering Commissie Ruimtelijke Kwaliteit - woensdag 14 augustus 2024

pdf, 115kB

Op woensdag 14 augustus 2024 vindt om 8.00 uur de openbare vergadering van de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit (voorheen Commissie Ruimtelijke Kwaliteit) plaats. De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit is een openbare vergadering. Wij willen u er echter op wijzen dat de bouwplannen die wij in vooroverleg bespreken niet openbaar zijn en zonder de aanwezigheid van eventuele bezoekers worden behandeld.

• Hitte. Zalig of hopen op afkoeling?

Het is zomer in Nederland. Maar het weer kan zomaar omslaan hier. Het is bijna elke dag anders. Volgens de weersverwachting komen er weer warme, zelfs tropische dagen aan. Of je dit nu fijn vindt of juist verlangt naar lagere temperaturen, hitte doet iets met ons lichaam. Wat kun je doen om de warmste dagen goed en gezond door te komen? Deze tips helpen als het erg warm is buiten.

• Controle hondenbelasting

Vanaf week 36 (2 september) start de controle op het houden van honden binnen de gemeente Sluis. De controle vindt huis-aan-huis plaats.

• Gewoon Gezellig voor mantelzorgers

Mantelzorgers zijn van harte uitgenodigd voor een informatieve en gezellige bijeenkomst, speciaal georganiseerd voor mantelzorgers. Het is een gelegenheid om ervaringen te delen en elkaar te ondersteunen in uw belangrijke rol als mantelzorger.

• Open Monumentendag 2024

Op zaterdag 14 en zondag 15 september staat Nederland weer in het teken van Open Monumentendag. In Zeeuws-Vlaanderen stellen zo’n 45 monumenten hun deuren voor u open op zaterdag 14 september. De monumenten in de gemeente Hulst doen dit ook op zondag 15 september. In de gemeente Sluis doen zestien monumenten mee.

• Subsidie in het kader van bevordering leefbaarheid

Op 4 juli 2024 heeft de gemeenteraad besloten om het subsidiebudget in het kader van bevordering leefbaarheid eenmalig met 50.000 euro te verhogen. Hierdoor kunnen we dit jaar extra activiteiten/evenementen subsidiëren. We geven hierbij de voorkeur aan activiteiten specifiek voor jongeren in onze gemeente. Activiteiten/evenementen die al hebben plaatsgevonden, komen niet (meer) voor subsidie in aanmerking.

• Hulp bij energiebesparing voor huishoudens met een beperkt inkomen

Vorig jaar startten we met de regeling voor energiebesparing: de Energiehulp. De regeling is verlengd tot en met december 2025 én verruimd. Dit betekent dat meer huishoudens van de regeling gebruik kunnen maken.

• Oekraïne

Naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne heeft gemeente Sluis een speciale webpagina geopend. Hierop vindt u algemene informatie en antwoorden op veel gestelde vragen uit de gemeente.

• Overig nieuws