PERSBERICHT - Steeds meer inwoners tevreden over Wmo-ondersteuning in Sluis

Steeds meer inwoners van de gemeente Sluis zijn tevreden over de ondersteuning via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat blijkt uit het jaarlijkse onafhankelijke cliëntervaringsonderzoek over 2024. Inwoners beoordelen de toegang tot en de kwaliteit van de zorg beter dan een jaar eerder.

Meer tevredenheid over toegang en kwaliteit

Cliënten geven de gemeente Sluis complimenten. Zo steeg de tevredenheid over de toegang tot ondersteuning van 70% naar 74%. Ook de kwaliteit van de zorg wordt hoger gewaardeerd: 79% tegenover 75% in 2023.

Serieus genomen

Inwoners voelen zich ook gehoord en serieus genomen. Maar liefst 85% ervaart dit zo. Ook zegt 77% dat ze samen met een medewerker naar oplossingen konden zoeken. De geboden hulp sluit goed aan bij de behoefte van inwoners: 84% vindt dat de ondersteuning past bij hun hulpvraag. 78% Ervaart zelfs een betere kwaliteit van leven.
Wethouder Patricia van de Vijver - van Deursen is blij met de uitkomsten: “Het is mooi om te zien dat onze inzet merkbaar verschil maakt. We willen dat inwoners zich gezien en gesteund voelen. Dit onderzoek bevestigt dat we op de goede weg zijn.”

Nog kansen voor verbetering

Toch ziet de wethouder ook verbeterpunten: “Niet iedereen weet direct waar hij of zij terecht kan met een hulpvraag, en de bekendheid met onafhankelijke cliëntondersteuning is nog beperkt. Daar blijven we dus aan werken. Net als aan het nog beter bekend maken van de ondersteuningsmogelijkheden die we bieden.” 

Elk kwartaal

“Mantelzorgers zijn onmisbaar”, weet de wethouder uit eigen ervaring. “We willen hen daarom beter bereiken en de drempel om hulp te vragen verlagen. We voorkomen dan dat zij overbelast raken. Vanaf dit jaar gaan we de ervaringen van de cliënten daarom elk kwartaal meten. Dan kunnen we sneller bijsturen en gericht verbeteracties ondernemen. En we voorkomen zo ook piekbelastingen bij de mantelzorger.”