Visie op toeristische streekpromotie en gastheerschap in West-Zeeuws-Vlaanderen

Positionering

In West-Zeeuws-Vlaanderen brengen we het beste van twee werelden samen: we zijn Zeeuws én Vlaams. 

  • We bieden de schoonheid van de Zeeuwse kust met brede en veelal onbebouwde stranden. 
  • Het bourgondische en ongedwongen karakter van onze Vlaamse zuiderburen hebben we omarmd en zit in ons DNA. Logisch omdat we ook een gedeelde historie hebben. 
  • We houden van goed en lekker eten. Onze regio is volop gevuld met streekproducten uit de zee en van het land en dan hebben we ook nog eens de restaurants en sterrenchefs om al dit lekkers te bereiden. 
  • De vele karakteristieke stadjes en dorpen en het cultuurhistorisch landschap worden gekenmerkt en ingekleurd door het materieel en immaterieel erfgoed.
  • Recreëren doe je hier in een groen en beleefbaar landschap waarin plekken ontdekt worden en volop activiteiten ondernomen worden. Dit landschap is dé plek voor ontspanning, om te onthaasten, voor wellbeing, rust en nieuwe ontmoetingen met jezelf, geliefden en anderen. 

Kernwaarden

Toeristisch, Zeeuws en Vlaams, gemoedelijk, eigengereid, stoer, kust, culinair en geborgen.

Missie

Gastvrij & in balans. 

Visie

Duurzame ontwikkeling van de regio als aantrekkelijke toeristische bestemming, waarbij er balans is tussen inwoners en toeristen zodat bewoners, bezoekers en bedrijven allen profiteren van de lusten die toerisme met zich mee brengt en de lasten beperkt worden. 

Streekpromotie en gastheerschap zetten we in als middel om de beschreven missie en visie te bereiken. Dat vertaalt zich in het volgende doel: Profileren van de streek als gastvrije, contrastrijke en kwaliteitsvolle kustbestemming met een grenzeloos, beleefbaar en natuurlijk cultuurhistorisch achterland waar het goed recreëren en verblijven is voor bewoners en bezoekers.  

Hierbij zetten we in op de volgende subdoelen: 

  • Balans: tussen inwoners en toeristen. 
  • Spreiding: van bezoekers in tijd en ruimte.  
  • Gastvrijheid: optimale gastvrijheidsbeleving voor bezoekers. 
  • Herhaalbezoek & ambassadeurschap: goede match tussen bestemming en bezoeker.  

Strategie

  1. We kunnen én we doen het niet alleen. 
  2. We zijn zichtbaar. 
  3. We zijn gastvrij. 
  4. We zijn relevant, maar niet opdringerig. 

Uitvoeringskader op basis van de Customer Journey

  • Dromen: Zeeland als aantrekkelijke kustbestemming in Nederland. 
  • Plannen: West-Zeeuws-Vlaanderen als aantrekkelijke kustregio binnen Zeeland, met de Zwinstreek als troef voor ons weids en grensoverschrijdend achterland. 
  • Boeken: Vanaf de toeristische website voor West-Zeeuws-Vlaanderen conversie realiseren richting ondernemers en organisaties in de regio. 
  • Beleven: Inzetten op goed gastheerschap door ondernemers en organisaties en ambassadeurschap door inwoners. 
  • Delen: Stimuleren van herhaalbezoek en het opbouwen van binding met de doelgroep(en) van West-Zeeuws-Vlaanderen. 

Infographic Visie op streekpromotie en gastheerschap (PDF)