Word bestuurslid van Stichting Musea Sluis
De gemeente Sluis telt een aantal musea met ieder een eigen verhaal, collectie en karakter. Samen vertellen ze de geschiedenis van West-Zeeuws-Vlaanderen: van Romeinen tot visserij, van stad tot platteland. Om de samenwerking tussen deze musea te helpen, richten we Stichting Musea Sluis op. Hiervoor zoeken wij drie onafhankelijke bestuursleden: een voorzitter, een penningmeester en een secretaris.
De stichting gaat in 2026 officieel van start. Heeft u affiniteit met erfgoed, tijd en bestuurlijke ervaring? En draagt u graag bij aan een sterk en toekomstbestendig museumbestel in West-Zeeuws-Vlaanderen? Dan komen we graag met u in contact!
Over Stichting Musea Sluis
De stichting is een samenwerkingsverband van een aantal musea in de gemeente Sluis:
- Museum Het Bolwerk (IJzendijke)
- Cultuurforum (Aardenburg)
- Museum Belfort (Sluis)
- Visserijmuseum (Breskens)
- Daarnaast bereidt Museum Het Vlaemsche Erfgoed (Groede) zich voor om toe te treden.
Deze musea voldoen – of werken daar naartoe – aan de afspraken van het Museumregister en mogen de Museumkaart accepteren. Door samen te werken kunnen zij hun publieksbereik vergroten, gezamenlijke tentoonstellingen en marketingcampagnes ontwikkelen en hun bedrijfsvoering professionaliseren.
De gemeente Sluis steunt deze samenwerking. Vanaf 2026 brengen we de bestaande gemeentelijke subsidies samen in één subsidie voor de stichting. Ook stelt de gemeente extra middelen beschikbaar om een professionele kernorganisatie op te zetten die de musea steunt.
Het bestuur van Stichting Musea Sluis
Elke aangesloten museumorganisatie levert één algemeen bestuurslid. Onafhankelijke bestuursleden vullen de kernfuncties voorzitter, penningmeester en secretaris.
Wie zoeken wij?
We zoeken mensen die:
- betrokken zijn bij cultuur, erfgoed of de regio Sluis;
- tijd en energie willen steken in een nieuw en ambitieus museaal samenwerkingsverband;
- beschikken over specifieke kennis of ervaring op bestuurlijk, organisatorisch of inhoudelijk vlak.
We willen zorgen voor een goede balans in het bestuur: man/vrouw, jong/oud, verschillende achtergronden en netwerken.
Algemene eisen voor onafhankelijke bestuursleden:
- Affiniteit met het inhoudelijke doel en visie van Stichting Musea Sluis
- Beschikbaarheid voor ongeveer 6 bestuursvergaderingen per jaar (in de opstartfase mogelijk vaker)
- Teamspeler met bestuurlijke inzet en verantwoordelijkheidsgevoel
- Sparringpartner voor de coördinator/directeur van de stichting
- Inbreng van specifieke deskundigheid of ervaring, zoals:
- Erfgoed, cultuur- of museumsector
- Onderwijs en educatie
- Juridische of organisatorische kennis
- Marketing, communicatie of fondsenwerving
- Ondernemerschap of management
- Ervaring met samenwerking tussen organisaties
Specifiek voor de voorzitter:
- Bestuurlijke ervaring
- Verbindende persoonlijkheid
- Representatief en communicatief sterk
- Geeft richting en heeft natuurlijk gezag
Specifiek voor de penningmeester (mogelijk gecombineerd met secretaris):
- Ervaring met financiën, bedrijfsvoering en risicobeheer
- Inzicht in begrotingen, rapportages en accountantscontrole
Informatiepakket
We sturen u graag een informatiepakket toe bestaande uit.
- Het beleidsplan ‘Naar een toekomstbestendig museumbestel. Museumbeleid gemeente Sluis 2025–2028’
- Notitie Governance Stichting Musea Sluis
- Een conceptversie van de statuten
Interesse?
Wilt u meebouwen aan Stichting Musea Sluis als onafhankelijk bestuurslid (voorzitter, penningmeester en/of secretaris)? Neem dan contact met ons op. Dan kan telefonisch via Robert Jan, 06-55843492. Voor het informatiepakket kunt u een mail sturen naar mjansen@gemeentesluis.nl.
Het Kwartiermakersteam Musea Sluis
Robert Jan Calon (bestuurslid Musea Sluis)
Mike Jansen (gemeente Sluis)
Marco van Vulpen (BMC)
Volg ons