Energieregelingen voor huishoudens met een beperkt inkomen

De stijgende energieprijzen maken alles duurder. Maakt u zich zorgen over uw energierekening of heeft u meer moeite om rond te komen? Indien u een beperkt budget heeft, kunt u in de gemeente Sluis (mogelijk) gebruikmaken van verschillende regelingen. Lees hierover meer op deze pagina.

Energietoeslag

De energietoeslag voor het jaar 2023 kon tot en met 30 juni 2024 worden aangevraagd. Er is géén energietoeslag 2024.

Regeling Energiebesparing: De Energiehulp 2024-2025

In juli 2023 is de nieuwe regeling Energiebesparing gelanceerd. De regeling is ondertussen verlengd en verruimd tot en met december 2025. Enkel huishoudens met een beperkt inkomen komen hiervoor in aanmerking.

Het doel is om uw energierekening blijvend te verlagen, met behulp van gratis advies en/of een vergoeding voor energiebesparende producten.

Regeling Energiebesparing 2023-2024

Let op: Heeft u al een toekenning ontvangen voor de vorige regeling Energiebesparing 2023-2024? De vergoeding t.w.v. €250 kan slechts één keer per huishouden worden gebruikt.

• Heeft u eerder al een toekenning ontvangen voor de regeling Energiebesparing 2023-2024, maar nog geen producten besteld? Dan kunt u dit alsnog doen.
  • Heeft u wel al producten besteld? Dan kunt u enkel nog gratis advies en hulp aan huis aanvragen, bijvoorbeeld van een energiecoach (Energiebank Sluis).
Automatische toekenning

Een groot aantal huishoudens komt automatisch in aanmerking voor de regeling Energiebesparing. Zij hebben in juli 2024 een brief ontvangen.

• Heeft u de energietoeslag 2023 ontvangen? Dan komt u automatisch in aanmerking voor de regeling Energiebesparing. U heeft in juli 2024 een brief met meer informatie ontvangen. U hoeft geen aanvraag te doen.
  • Heeft u of krijgt u een uitkering (PW, IOAW, IOAZ, AIO), bijzondere bijstand, minimabeleid of een regeling schuldhulpverlening? Dan komt u automatisch in aanmerking voor de regeling Energiebesparing. U ontvangt hierover een brief. U hoeft geen aanvraag te doen.
Aanvragen

Heeft u geen energietoeslag 2023, uitkering of een toekenning voor bijzondere bijstand, minimabeleid of een regeling schuldhulpverlening? Dan kunt u vanaf 17 augustus 2024 een aanvraag doen. Lees hierover meer in de voorwaarden.

Per huishouden kan één keer een aanvraag worden gedaan voor deze regeling. U kunt uw aanvraag indienen tot en met 1 november 2025.

Voorwaarden

U heeft mogelijk recht op energiebesparende maatregelen als u een laag inkomen heeft. Uw inkomen is niet hoger dan het voor uw situatie geldende bedrag in onderstaande tabel. In specifieke situaties kan er sprake zijn van een afwijkende norm, namelijk de kostendelersnorm.

Inkomensgrenzen per maand, normen juli 2024 (inclusief vakantietoeslag) <130 % van de bijstandsnorm>
Gezinssamenstelling 21 jaar tot AOW-leeftijd Vanaf AOW-leeftijd
Alleenstaand € 1.700,98 € 1.893,91
Samenwonend/getrouwd € 2.429,97 € 2.569,63

Wat moet u doen?

1.  U vult het aanvraagformulier naar waarheid in.
  2. U levert kopieën, scans of screenshots van alle bewijsstukken in. Die kunt u bijvoegen bij uw aanvraagformulier. Zorg ervoor dat de bewijsstukken compleet zijn. Wij bewaren uw gegevens en bewijsstukken in een dossier.
  3. U ondertekent dit aanvraagformulier. Heeft u een partner? Dan moet u de aanvraag beiden ondertekenen.
  4. Als u het aanvraagformulier heeft ingevuld en ondertekend, kunt het formulier samen met de bewijsstukken:
  • mailen naar werkeninkomen@gemeentesluis.nl;
  • per post toesturen naar Gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg;
  • of persoonlijk afgeven aan de balie van het Klant Contact Centrum van het gemeentehuis in Oostburg.

Let op: u kunt uw aanvraag uiterlijk tot en met 1 november 2025 indienen.

Aanvraagformulier

Download het aanvraagformulier.

Vragen of hulp nodig?

Heeft u een vraag over de Energiehulp of uw bestelling?

Neem dan contact op met het Duurzaam Bouwloket door te bellen naar 0117 - 20 80 00. De helpdesk is geopend tijdens werkdagen, tussen 09.00 en 17.30 uur.

Kunnen we u helpen met het aanvraagformulier of door samen een bestelling te plaatsen?

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Of lukt het niet om de Energiehulp zelf te bestellen via de website?
Vraag dan hulp van een vrijwillige burgeradviseur van de gemeente Sluis. Neem hiervoor contact op via:

• Telefoon: 140117
  • E-mail: lb@gemeentesluis.nl
  • Brief: Gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg
Energiebank Sluis: Gratis energiehulp en advies aan huis

Heeft u een beperkt inkomen en/of wilt u besparen op de energierekening? De energiecoaches van de Energiebank Sluis kunnen u daarmee helpen. Een energiecoach geeft praktische tips en advies bij u thuis. Hij/zij kan ook helpen met kleine, energiebesparende klusjes.

Afspraak of contact?

Heeft u recht op de regeling Energiebesparing? U kunt zich via de website van Duurzaam Bouwloket aanmelden voor een afspraak met de Energiebank Sluis.

U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de Energiebank Sluis

De organisatie

De Energiebank is een landelijke, onafhankelijke organisatie. De vrijwilligers worden getraind en gecertificeerd tot energiecoach. In de gemeente Sluis zijn de energiecoaches werkzaam onder de Stichting Samen voor Zeeuws-Vlaanderen.