Paspoort en ID-kaart voor Nederlanders in het buitenland

Bent u Nederlander en woont u in het buitenland? Dan kunt u in de gemeente Sluis een nieuw paspoort en/of identiteitskaart aanvragen. U kunt niet zonder afspraak naar het Klanten Contact Centrum (KCC) in Oostburg (Nieuwstraat 22) komen voor een aanvraag. De wachttijd voor een afspraak bedraagt momenteel 8 tot 10 weken.

Let op: de aanvraagprocedure voor niet-ingezetenen wijkt af van de standaard aanvraag reisdocumenten. Volg de aanwijzingen in onderstaand stappenplan nauwkeurig op en dien uw aanvraag pas in als uw dossier compleet is.

Stappenplan

1. Maak uw persoonlijke checklist
    Maak eerst voor elk gezinslid waarvoor u een reisdocument wilt aanvragen een persoonlijke checklist op de website Nederlandwereldwijd. Na het invullen van deze checklist, krijgt u een overzicht van de documenten die u nodig heeft voor de aanvraag.
  2. Scan documenten
    Scan vooraf alle vereiste documenten uit de checklist. Zonder deze documenten kunt u de aanvraag niet afronden. Ook uw paspoort en/of identiteitskaart moet u inscannen. Deze documenten moet u bij het invullen van het digitale aanvraagformulier uploaden.
  3. Dien uw aanvraag en vereiste documenten online in
    Voor elke persoon die een paspoort en of identiteitskaart nodig heeft moet een apart aanvraagformulier ingevuld worden. Voor een paspoort voor uw kind tot en met 17 jaar of een identiteitskaart voor uw kind tot en met 11 jaar voegt u ook een toestemmingsformulier (PDF) toe. Het ingevulde toestemmingsformulier moet ondertekend zijn door beide ouders of door degene die het gezag over het kind heeft. Van de ondertekenaars ontvangen wij ook graag een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart. Op deze kopie dient u nogmaals uw handtekening en datum te plaatsen.

Aanvraagformulier reisdocument (online)

Belangrijk om te weten
  • Voor elke persoon die een paspoort en/of identiteitskaart nodig heeft moet een apart aanvraagformulier ingevuld worden.
  • U krijgt binnen drie tot vijf werkdagen nadat u het formulier digitaal heeft verstuurd per e-mail bericht. Indien alle gevraagde documenten zijn goedgekeurd, kunt u via de link in de e-mail een afspraak maken op een gewenste dag en tijdstip.
  • U dient bij de aanvraag op het gemeentehuis persoonlijk aanwezig te zijn, dit geldt ook voor kinderen.
  • U heeft een pasfoto nodig die voldoet aan de Nederlandse eisen. Er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis, geschikt voor personen vanaf ongeveer zeven jaar oud.
  • Voor vragen over uw aanvraag, kunt u contact opnemen via rnb@gemeentesluis.nl
  • U kunt niet zonder afspraak naar het Klanten Contact Centrum (KCC) in Oostburg (Nieuwstraat 22) komen voor een aanvraag.
  • U kunt over de status van uw aanvraag geen telefonisch contact opnemen.
Levertijd

Nadat u bij de balie bent geweest, kunt u uw nieuwe paspoort of identiteitskaart na drie werkdagen afhalen. Als u in Vlaanderen of Brussel woont, is het ook mogelijk om uw paspoort of identiteitskaart te laten bezorgen. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Iedereen die ervoor kiest het paspoort of identiteitskaart af te halen, moet dit persoonlijk doen, ook kinderen. Het paspoort dient binnen drie maanden na aanvraag opgehaald te zijn.

Het kan gebeuren dat uw paspoort door omstandigheden niet tijdig wordt geleverd. De gemeente Sluis is dan niet aansprakelijk voor de eventuele schade die u hierdoor ondervindt.

Kosten en geldigheid
  • Paspoort tot 18 jaar kost  € 105,95 en is 5 jaar geldig.
  • Paspoort vanaf 18 jaar kost € 126,40 en is 10 jaar geldig.
  • Identiteitskaart tot 18 jaar kost € 87,00 en is 5 jaar geldig.
  • Identiteitskaart vanaf 18 jaar kost € 121,95 en is 10 jaar geldig
  • Thuisbezorgen in Vlaanderen kost € 30,00
  • Iedere extra bezorging op hetzelfde adres kost € 16,40

U kunt zowel met pinpas, creditcard of contant betalen.

Nog vragen?

Heeft u vragen of problemen met het doen van de aanvraag, stuur dan een e-mail naar rnb@gemeentesluis.nl. Uw e-mail wordt zo spoedig mogelijk beantwoord.