Versoepeling maatregelen

Vanaf maandag 11 mei kunnen we elkaar ook in Zeeland iets meer ruimte geven, en daarbij het coronavirus onder controle houden.
Hierbij is het ontzettend belangrijk dat we de maatregelen zo goed mogelijk blijven volgen.
Het vermijden van drukte is een van deze regels die we goed moeten naleven.

Stap voor stap

De Nederlandse aanpak van corona heeft goed gewerkt om de gevolgen van het virus onder controle te krijgen.
Het risico is zeker nog niet weg, maar als we ons aan de belangrijkste maatregelen houden, komt er wel stapsgewijs meer ruimte.
Het kabinet begint met het aanpassen van maatregelen in de buurt, lokaal.
Dat geeft weinig drukte op straat, in het verkeer en in het openbaar vervoer.
Dan volgen aanpassingen op regionaal niveau, dan op landelijk niveau.
Het toestaan van groepen gaat van klein naar groot om alles zo beheersbaar en georganiseerd mogelijk te laten verlopen.

Wat zijn deze maatregelen?

• Vermijd drukte.
  • Was vaak je handen.
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze daarna weg.
  • Schud geen handen.
  • Houd 1,5 meter afstand (2 armlengtes) van anderen.
  • Werk zoveel mogelijk thuis.
Zeeuwse maatregelen

Veiligheidsregio Zeeland wil in verantwoorde stappen het toerisme verder toelaten.
Per 15 mei heeft Veiligheidsregio Zeeland de regels verder versoepeld.
Dan worden per 29 mei de regels nog verder versoepeld, maar alleen als de gezondheidszorg in Zeeland het aankan.
De veiligheidsregio heeft dit  stappenplan vastgesteld na overleg met de Zeeuwse burgemeesters, de GGD en de toerismesector.
Uitgangspunt bij de Zeeuwse maatregelen rondom toerisme is dat de maatregelen nooit langer en zwaarder zullen zijn dan nodig.
Sinds 1 mei is een beperkte bezetting van de slaapplaatsen weer mogelijk.
Als de zorgbelasting zich positief blijft ontwikkelen, is ruimte voor een stapsgewijze volgende versoepeling van de maatregelen.
Mocht de zorg wel weer zwaarder belast worden, kan VRZ het stappenplan bijstellen en strengere regels instellen.

Meer informatie

Op www.zeelandveilig.nl/coronavirus staat alle belangrijke informatie rondom het coronavirus.
De meest actuele stand van zaken staat in het liveblog van deze website en verder staan hier antwoorden op de veelgestelde vragen in Zeeland.
Staat uw vraag hier niet tussen? Bel dan naar het landelijke publieksinformatienummer 0800-1351 (dagelijks bereikbaar van 8:00 tot 20:00 uur).
Overige vragen over de maatregelen in Zeeland kunt u mailen naar ZeelandVeilig@vrzeeland.nl.

infographic toerisme versoepeling maatregelen Klik op de afbeelding om deze te vergroten