Buurtbemiddeling in tijden van coronamaatregelen

We leven in bijzondere tijden door de maatregelen die genomen zijn om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
Er wordt meer thuisgewerkt, kinderen volgen (deels) thuis onderwijs en er zijn minder sociale contactmomenten.
Er is onzekerheid en soms ook wel angst.

Tegelijkertijd brengt deze tijd ook saamhorigheid.
Conflicten worden even aan de kant gezet om voor elkaar te kunnen zorgen.
Buren doen boodschappen voor elkaar en er ontstaan initiatieven om onze kwetsbare medemens te helpen.
Mooi om te zien dat we elkaar in echte crisis weten te vinden.
Maar soms lukt dat even niet.

Komt u er niet uit met uw buren?

We begrijpen dat burenoverlast juist nu extra vervelend kan zijn.
Want je hoort en ziet meer van elkaar.
Komt u er niet uit met uw buren, dan kunt u contact opnemen met Buurtbemiddeling in de gemeente Sluis.
Normaal gesproken zet Buurtbemiddeling vrijwillige buurtbemiddelaars die u helpen om met elkaar in gesprek te gaan en gezamenlijk tot een oplossing te komen.
In verband met de coronamaatregelen kunnen deze gesprekken niet plaatsvinden maar staat Buurtbemiddeling met een telefonisch adviesgesprek voor u klaar om te overleggen wat u in uw situatie kunt doen.
Ook kunt u bij ons uw verhaal kwijt.
Wij zijn tijdens kantoortijden te bereiken op het telefoonnummer 06 - 20 26 06 65 of per e-mail buurtbemiddeling@gemeentesluis.nl.

Hieronder enkele tips waar u als buurman of buurvrouw rekening mee kunt houden:

• Als u weet dat u een klus gaat doen die geluidsoverlast kan veroorzaken, laat dit de buren dan weten.
    En houd rekening met thuiswerkende buren.
  • Realiseer dat geluiden van dichtslaande deuren, harde muziek, blaffende hond, draaiende wasmachine of de trap oprennen meestal voor de buren net zo hard te horen zijn.
    Houd hier waar mogelijk rekening mee: kleine aanpassingen in gedrag (zachtjes op de trap, zachtjes met de deuren, sloffen aan in huis) of materialen (viltjes onder de meubels, koptelefoon op in plaats van de boxen gebruiken, deurdrangers) kunnen al veel uitmaken.
  • Als u boos bent of geïrriteerd raakt, nemen uw emoties gemakkelijk de overhand.
    Wacht tot u rustig bent voordat u de buren aanspreekt, dan komt de boodschap veel beter over.
    Blijf vriendelijk en rustig.
  • Normaal gesproken adviseren wij de buren elkaar persoonlijk te spreken als de irritaties oplopen.
    In deze situatie is dat lastiger.
    U kunt in ieder geval telefoonnummers uitwisselen en elkaar uitnodigen even te bellen als u overlast ervaart.

Meer tips over hoe u met burenoverlast om kunt gaan, kunt u vinden op www.problemenmetjeburen.nl.

Meer informatie over buurtbemiddeling kunt u vinden op de pagina Buurtbemiddeling vragen.