PERSBERICHT - Kinderraad gemeente Sluis in actie tegen pesten

De kinderraad van de gemeente Sluis behandelt dit schooljaar verschillende thema’s. Waaronder de thema’s “Pesten” en “het milieu”. Afgelopen maanden zijn de kinderen bezig geweest met het thema “Pesten”. Met als eindresultaat een poster, een brief aan alle scholen en een pestbox.

Kinderraad in actie tegen pesten

Thema Pesten De kinderraad is bezig geweest met het thema pesten. De kinderraadsleden hebben een brief geschreven aan alle basisscholen. In deze brief leggen ze uit wat pesten met kinderen doet en dat zij als kinderraad tegen pesten zijn. Daarnaast hebben ze zelf posters en flyers gemaakt om op hun eigen school op te hangen. Alle kinderraadsleden willen op hun eigen school een pestbox neerzetten waar kinderen anoniem een briefje in kunnen stoppen als ze gepest worden of als ze zien dat iemand anders gepest wordt.

Tijdens de vergadering van 20 februari hebben we het thema afgerond. De kinderen hebben de brief, de poster en de pestbox meegenomen om deze op hun eigen school uit te delen en neer te zetten. De kinderraad hoopt hiermee bewustwording te creëren rondom pesten. Ze hebben niet de illusie dat hiermee pesten opgelost is maar alle aandacht en bewustwording is mooi meegenomen.

Kinderraad en pesten - Quotes

Kinderburgemeester Eva over pesten: “Pesten kan heel veel emotionele schade aanrichten bij kinderen. De gevoelens van een gepest kind zijn net als een papiertje wat wordt verkreukeld en daarna weer wordt open gevouwen. We krijgen het papiertje helaas nooit meer mooi glad. Hoe meer pestacties hoe meer kreukels.”

Kinderraad: “Wij de kinderraad van de gemeente Sluis staan achter gepeste kinderen! Dus doe met ons mee, want pesten is niet oké!”

Kinderraad & het milieu Het volgende thema waar de kinderraad mee aan de slag gaat is het milieu. De kinderen vinden dit thema erg belangrijk. Rondzwervend afval en het scheiden van afval staan hoog op de agenda. Daarnaast vinden ze voorlichting over dit onderwerp ook belangrijk.