Evenementenvergunning aanvragen

Aanmelden evenementen 2023 (inventarisatie)

Sinds afgelopen maart organiseren veel organisaties weer evenementen. Daardoor is er van het evenementenseizoen 2022 zeker iets moois gemaakt. Dat vonden wij fijn om te zien! Dat willen wij volgend jaar ook mogelijk maken. En daarom inventariseren we welke evenementen in 2023 gaan plaatsvinden.

Laat u ons voor 1 november 2022 weten of u in 2023 een evenement organiseert? Dat kunt u doen met het formulier: ‘vooraankondiging evenement 2023 (PDF)’. Organisaties die in de afgelopen jaren een evenement hebben georganiseerd, krijgen het formulier per post toegezonden. Heeft u geen formulier ontvangen? Dan kunt u het formulier hieronder downloaden.

Formulier Vooraankondiging evenementen 2023 (PDF)

Organiseert u meerdere evenementen?

Vul dan voor elk evenement een apart formulier in. U kunt het ingevulde formulier:

  • mailen naar info@gemeentesluis.nl
  • opsturen naar Postbus 27, 4500 AA in Oostburg;
  • afgeven op het bezoekadres op Nieuwstraat 22 in Oostburg.

U krijgt in december een brief waarin staat of wij akkoord gaan met de datum. Dat besluiten wij in overleg met de politie, gemeente Terneuzen en gemeente Hulst. In dit overleg wordt besproken of er evenementen samenvallen. Dit is voor organisatoren vaak niet wenselijk. Ook is het van belang voor de inzet van politie en hulpdiensten. 

  • Gaan wij akkoord met de datum van uw evenement? Dan kunt de vergunningsaanvraag of melding klein evenement indienen. De formulieren hiervoor vindt u op deze pagina.
  • Gaan wij niet akkoord met de datum van uw evenement? Dan nemen wij contact met u op en zoeken we samen naar een gepaste oplossing.

Wij mogen evenementen niet verbieden omdat ze samenvallen met andere evenementen. Dit mag wel als het samenvallen problemen oplevert. Denk hierbij aan problemen op gebied van de openbare orde, overlast en/of verkeersveiligheid.

Neem gerust contact op als u vragen heeft Bijvoorbeeld als u na de inventarisatie wilt weten of uw evenement samenvalt met een ander evenement. U kunt contact opnemen met het cluster Vergunningen APV. U bereikt hen op (0117) 457 000 of via info@gemeentesluis.nl.

Voor een middelgroot of groot evenement moet u een evenementenvergunning aanvragen.
Voor een klein evenement  zoals een straatbarbecue hoeft u alleen een melding te doen.

Evenementenvergunning aanvragen

Melding klein evenement

Online melding klein evenement

Wat u moet weten

  • Meld een evenement liefst voor 1 november van het voorgaande jaar.
    Half november ontvangt u dan bericht of de datum akkoord is.
    U moet dan nog wel uw evenementenvergunning aanvragen of uw melding klein evenement doen.
  • Een vergunning vraagt u minstens 12 weken vooraf aan.
    Een melding maakt u minimaal 4 weken voor aanvang van het evenement.
    Beter is het om dit eerder, zo snel als mogelijk te doen.

Regelen

Vul de aanvraag evenementenvergunning of het meldingsformulier klein evenement in.
Let op: Vergeet de bijlagen niet mee te sturen.
U kunt uw aanvraag e-mailen of per post versturen.

Kosten

De kosten hangen af van wat u allemaal organiseert.

Overleg

Heeft u vragen?
Overleg vooral vooraf met ons.

Overige vergunningen

Mogelijk moet u ook een vergunning of ontheffing aanvragen voor:

  • Het tijdelijk schenken van alcohol.
  • Kansspelen.

Oplaten van ballonnen

In onze gemeente geldt geen algeheel verbod voor het oplaten van ballonnen. Wij beseffen wel dat het oplaten van ballonnen schadelijk is voor het milieu. Daarom vragen wij u om in geval van feestelijkheden na te denken over andere, niet schadelijke alternatieven, zoals het oplaten van vliegers, bellenblazen of theelichtjes branden. Op deze manier helpt u om het milieu te sparen.